1397/05/10 11:26:59

ایلنا : معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: «با ورود هر گردشگر به ایران ۶۸۰ دلار به‌صورت مستقیم و ۱۳۴۰ دلار نیز به‌طور غیرمستقیم وارد کشور می‌شود که بر این اساس سال گذشته این صنعت ۱۰ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است.»

محمد محب‌خدایی افزود: «براساس استانداردهای موجود جهانی، هر گردشگر علاوه بر ارزی که به‌صورت مستقیم وارد کشور می‌کند، هزینه‌هایی دارد که در مکان موردنظر خرج می‌کند و از آن به‌عنوان ارزآوری در زنجیره نام برده می‌شود. البته باید بگویم که میزان ۶۸۰ دلاری که به‌صورت مستقیم درنظر گرفته شده، به‌صورت میانگین محاسبه شده است. یعنی ممکن است در گردشگی سلامت یک نفر ۳۵۰۰ دلار هزینه کرده باشد و هزینه یک گردشگر زیارتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار باشد.»

وی ادامه داد: «باتوجه به ظرفیت بالای صنعت گردشگری، تمام تلاش کشورها در جهت استفاده از آن به‌عنوان یک فرصت است. برای مثال ترکیه که یکی از کشور‌های موفق در این حوزه است، حتی زمانی‌که بحران حملات تروریستی داعش در آن به‌وجود آمد و بازار اروپای خود را از دست داد، از فرصت استفاده کرد و به‌سراغ تقویت بازار‌ ایران، روسیه و دیگر کشورهایی رفت که موضوع داعش برایشان اهمیت زیادی نداشت.»

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «هم‌اکنون به‌دنبال تقویت بازار خود در کشورهایی همچون عراق، آذربایجان و ترکیه هستیم و سعی داریم تا شرایط خود را در کشورهای اروپایی نیز تثبیت کنیم. در کنار بحران ایران‌هراسی که درخصوص کشورهای اروپایی وجود دارد، مشکلات بیمه و انتقال ارز نیز مطرح است و اقداماتی در دستورکار قرار دارد تا این مشکلات رفع شوند. همین‌طور سازمان برای کشورهای چین و هند نیز برنامه‌هایی مدنظر دارد که پیگیر آن هستیم تا برای اتباع این دو کشور نیز جذابیت‌هایی برای سفر به ایران ایجاد کنیم.»

محب‌خدایی درخصوص مبنای انتخاب کشورها اظهار کرد: «هرکدام از این کشورها مشخصه‌ای خاص خودشان دارند و هرکدام یکی از محصولات گردشگری ما را مورد توجه خود قرار می‌دهند. برای مثال، شیعیان در حوزه گردشگری زیارتی مشتری اصلی ما هستند و شهروندان دو کشور آذربایجان و عراق به‌دلیل نزدیکی، در حوزه گردشگری سلامت برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند که این موضوع نیز مزیتی مهم برای صنعت گردشگری ما به‌شمار می‌آید. همچنین چینی‌ها نیز ممکن است جهت تماشای جاذبه‌های کشور در حوزه تاریخی، فرهنگی و تفریحی به ایران سفر کنند و در عین حال ممکن است برخی ایران را به خاطر طبیعت ماجراجویانه‌اش انتخاب کنند. ما در گردشگری محصولات مختلفی داریم که برخی محرک سفر بوده و برخی دیگر علت اصلی سفر به‌شمار می‌آیند.»